Skip to main content

Nieuwe zorgwetten hebben de laatste jaren tot veel veranderingen geleid. Maar niet alleen de zorg verandert, de samenleving verandert nog veel sneller en ingrijpender. Dat leidt tot de spannende vraag of mensen blijven kiezen voor christelijke zorg. Wat wil de christelijke patiënt eigenlijk en wat doet de christelijke zorgconsument?

“De patiënt lijkt misschien heel mondig, maar camoufleert daarmee vaak vooral zijn kwetsbaarheid”

– Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink

Ik ben bang dat het antwoord op deze vraag vergelijkbaar is met wat ik zag toen ik in de gemeenteraad zat: de burger wil behoud van de buurtsuper, maar doet zijn inkopen met de auto bij de voordelige supermarkt in het dorp een paar kilometer verderop. Sommige christenen vragen zich af of in onze maatschappij van secularisatie en decentralisatie nog ruimte blijft voor christelijke zorg, maar kiezen op basis van de portemonnee de goedkoopste en meest voor de hand liggende zorgverzekering.

Regelmatig wordt gesproken en geklaagd over de steeds mondiger wordende patiënt, maar hoe mondig is de patiënt nu echt? De patiënt lijkt misschien heel mondig, maar camoufleert daarmee vaak vooral zijn kwetsbaarheid. Waar is de patiënt nu echt mee geholpen? Een oerwoud aan keuzes in de zorg wat tot keuzestress leidt? De patiënt is volgens mij het beste geholpen met goede zorg én zorg die aansluit bij zijn identiteit.

Christelijke zorg heeft voor veel mensen daarom meerwaarde. Mede ook door aandacht voor de zingevingsvragen die spelen rondom ziekte en zorg. Ik hoop dat er in de toekomst voldoende christelijke zorgaanbieders zijn waaruit te kiezen valt. Een goed inkoopbeleid door een zorgverzekeraar is daarbij van cruciaal belang. Daarom heeft het meerwaarde als er zorgverzekeraars zijn die oog hebben voor de meerwaarde van christelijke zorg. En het heeft meerwaarde als er (christelijke) patiëntenorganisaties zijn waarop mensen kunnen terugvallen met hun vragen en problemen. Op deze manier is de driehoek van zorgverzekeraar-zorgaanbieder-patiëntenorganisatie compleet en evenwichtig.

Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink
Oud-directeur NPV-Zorg voor het leven

Dit artikel is onderdeel van het zorgmagazine Liv. Meer weten?
Vraag hier het magazine gratis aan.